Sorin Dumitru, Director General Adjunct Eco-Rom Ambalaje a participat în calitate de speaker la Conferința Europeană ’’Planul de Actiune pentru Circularitatea Ambalajelor de Sticlă în România’’/ ’’Towards a Close the Glass Loop Action Plan for Romania’’, organizată de Coaliția pentru Economia Circulară (CERC) împreună cu Asociația Europeană Close the Glass Loop la Palatul Parlamentului.
Evenimentul a adus laolaltă peste 100 de participanți, inclusiv Mircea Fechet, Ministrul Mediului Apelor și Pădurilor, Daniel-Cătalin Zamfir, Președinte al Comisiei Economice, Industrii și Servicii, Senatul României, Jean-Paul Judson, Director General Nowmore & Coordonator Close the Glass Loop (conference moderator), Vanessa Chesnot, Head of Public Affairs & Product Policy, FEVE – Asociația Europeană a Producătorilor de Ambalaje de Sticlă, Olivier Deweerdt, Secretar General FERVER – Asociația Reciclatorilor de Sticlă din Europa, Marco Marques, Managing Director BA Glass Europa de SE, Constantin Damov, Președinte GreenGroup, Gemma Webb, CEO & Președinte, RetuRO Sistem Garanție Returnare România, Alin Vișan, Legal & Compliance Director, Maspex România, Julia Leferman, Director General Berarii României precum și alți reprezentanți ai organizațiilor și instituțiilor implicate în sistemul de management al deșeurilor de ambalaje de sticlă din România.
Eco-Rom Ambalaje, în calitate de membru fondator EXPRA (The Extended Producer Responsibility Alliance) precum și membru în Asociația Coaliția pentru Economie Circulară (CERC), a sustinut în cadrul acestui eveniment, prin Directorul General Adjunct Sorin Dumitru, subiecte de interes major privind:
Provocările principale în colectarea sticlei în vederea reciclării:
- Lipsa unui sistem coerent și cuprinzător în întreaga țară pentru colectarea separată a deșeurilor de ambalaje în general și a ambalajelor din sticlă în special.
- Aproape jumătate din populația României (46%) locuiește în zone rurale, nu toate ușor accesibile și unde ambalajele din sticlă sunt folosite în mod tradițional pentru conservarea alimentelor.
- Infrastructura limitată de colectare separată și evacuarea (inclusiv gropile de gunoi) determină livrarea deșeurilor de ambalaje din sticlă de calitate scăzută cu impurități semnificative, fiind astfel direcționate către mijloace alternative de reciclare (buclă deschisă).
- Distribuția neuniformă a instalațiilor de reciclare (cullet) în toată țara, costând astfel transportul și facilitând exportul ca soluție alternativă.
- Modificările recente ale cadrului legislativ național (2022/2023) care transpun noul punct de calcul pentru reciclare, contradictoriu în termeni, permit interpretări diferite și împiedică predictibilitatea operațională pentru schemele EPR (PRO) pentru atingerea țintelor legale de reciclare/recuperare pentru deșeurile de ambalaje.
Soluțiile viitoare în colectarea ambalajelor din sticlă pentru reciclare:
- Adaptarea sistemelor integrate de management al deșeurilor la nivel de țară în ceea ce privește infrastructura și costurile de colectare separată, implementarea post-DRS;
- Coordonarea managementului municipal al deșeurilor de ambalaje la nivel național printr-un mecanism „Clearing House” / entitate independentă EPR deținută de industrie care urmărește:
- Creșterea cantității și calității deșeurilor de ambalaje colectate separat;
- Asigură implementarea obligațiilor financiare EPR la nivel național;
- Susține eficiența economică și transparența pe tot parcursul procesului;
- Facilitează raportarea standard a ambalajelor introduse pe piață pe baza utilizării produselor și/sau a fluxului de deșeuri: municipal (HH) vs. industrial-comercial IC);
- Raportarea corectă a deșeurilor de ambalaje generate, asigură configurarea adecvată a infrastructurii de colectare separată și calcularea costurilor operaționale;
- Raportarea distinctă bazată pe criterii simple, clare și realiste agreate și obligatorii pentru întreaga industrie obligată să asigure conformitatea legală;
- Consolidarea rolului central al consumatorilor în colectarea separată a deșeurilor de ambalaje (sticlă), prin stimulente și campanii de educație/conștientizare.
Realizat de Monica Bojincă – Senior Marketing &B2B Communication Specialist